Vlastní vyhledávání

Teorie

Reproduktory:

O reproduktorech

O reproduktorech (přidáno 20.4.2005, upraveno 21.10.2008)
Reproduktor řadíme mezi elektroakustické měniče (konkrétněji mezi elektrodynamické měniče). Reproduktor pracuje na principu vzájemného působení sil magnetického pole trvalého magnetu s magnetickým polem cívky, kterou protéká střídavý proud. Síla je tím větší, čím silnější je pole magnetu, čím větší proud teče vodičem a čím delší je vodič (více závitů cívky) v magnetickém poli.
Podle způsobu vyzařování dělíme reproduktory na přímovyzařující a nepřímovyzařující - tlakové. Velká většina reproduktorů patří k první skupině, kde membrána bezprostředně sousedí s okolním prostředím - vzduchem a je jím do určité míry (málo) zatěžována. Této skupině věnujeme pozornost...

Parametry reproduktorů

Parametry reproduktorů (přidáno 24.9.2008, upraveno 21.10.2008)
Detailně vysvětleny TS parametry reproduktorů jako např.: Zatížitelnost reproduktoru,Jmenovitá impedance, Charakteristická citlivost, Maximální akustický tlak, Elektrický činitel jakosti, Mechanický činitel jakosti, Celkový činitel jakosti,Resonanční kmitočet, Efficiency Bandwidth Product, Ekvivalentní objem, Hmotnost membrány reproduktoru, Poddajnost závěsu reproduktoru, Silový faktor, stejnosměrný odpor kmitací cívky, Indukčnost kmitací cívky, Plocha membrány reproduktoru, Peak diaphragm displacement volume, Maximální povolená výchylka membrány reproduktoru, Maximální výchylka před poškozením reproduktoru...

Zkreslení reproduktorů

Zkreslení reproduktorů (přidáno 1.7.2006)
Nelineární zkreslení přímovyzařujících reproduktorů je ovlivněno jednak nelinearitou poddajného uložení kmitacího systému, jednak proměnnou hodnotou Bl v závislosti na amplitudě výchylky membrány. K tomu může přistoupit i vliv deformace membrány při kmitání. Uvedené příčiny vedou jak ke vzniku harmonického zkreslení při buzení reproduktoru sinusovým signálem, tak ke vzniku intermodulačního zkreslení při reprodukci složených signálů.
Poddajné uložení kmitacího systému membrány musí být řešeno tak, aby výchylky membrány nepřesahovaly lineární část závislosti její výchylky na působící síle. Není-li splněna tato podmínka, vzniká zkreslení třetí harmonickou složkou...

Manipulace s reproduktory a závady reproduktorů

Manipulace s reproduktory a závady reproduktorů (přidáno 1.7.2006)
Při manipulaci s reproduktory je nutno zabránit jejich případnému poškození. Již při samotném vybalování reproduktoru dáváme pozor na to, aby nedošlo k poškození vyzařovací membrány (tedy toho papírového). Reproduktory chráníme před zbytečnými nárazy, aby nedošlo k mechanické deformaci koše, případně k rozstředění kmitacího systému.
Pro zajištění správné funkce nesmí být reproduktory vystaveny příliš velké vlhkosti, teplotě a vlivům prašného prostředí. Reproduktory ukládáme vždy do čistého prostředí, a dbáme na to aby se v blízkosti magnetického systému nenacházely kovové piliny, které by mohly vniknout do jeho vzduchové mezery a způsobit tak nepříjemné drnčení...

Renovace papírové membrány a vrchlíku

Renovace papírové membrány a vrchlíku (přidáno 28.7.2007)
Téměř každý kdo má starší reproduktor, zpravidla "starou Teslu", se setká s problémem velmi nepěkné membrány (vybledlá, nažloutlá, atd.), což odradí většinu lidí od použití tohoto reproduktoru v reprosoustavě, kde by kazil celkový vzhled soustavy (do soustavy nezapadne barevně, např. všechny použité reproduktory jsou černé a reproduktor co mám doma v zásobě je "nažloutlý). Většina lidí dále nepřemýšlí jak řešit problém s barvou membrány, a raději použijí jiný podobný starší reproduktor, a ty movitější koupějí rovnou nový a starší reproduktor zahodí. Což si myslím že je škoda, úprava nestojí tolik peněz jako nový reproduktor, záleží jen na člověku jestli má dostatečnou trpělivost, tady platí čím pečlivěji se membrána nebo vrchlík "natře" tím lepší...

Renovace gumového závěsu membrány u Hi-Fi reproduktorů

Renovace gumového závěsu membrány u Hi-Fi reproduktorů (přidáno 23.12.2008)
Jak je známe, guma starne a závesy hifi basákov týmto procesom trpia tiež. Keď záves stvrdne, tak sa deje s TS parametrami viacero pomerne zlých zmien. Stúpa Fs, Qts, Qms, Qes, klesá Vas, Bl... Proste strašná šarapata. Odstránenie následkov je jednoduché. Stačí gumový záves z oboch strán očistiť riedidlom do náterových látok (hovorovo acetón) C6000 a potom natrieť silikónovým olejom kvôli ochrane pred starnutím a tvrdnutím gumy. Predáva sa na tieto účely prípravok Revigum (vraj sa tak volá) no nenašiel som ho na internete, a v drogérii na mňa pozerali ako keby som spadol z Marsu. Takto ošetrovať závesy odporúčam hlavne u starej komerčnej rady Tesla reproduktorov, novšiu radu doma prakticky nemám, takže nemôžem odskúšať a výsledky...

Širokopásmové reproduktory TESLA - použití, pohled do historie, typové řady

Širokopásmové reproduktory TESLA - použití, pohled do historie, typové řady (přidáno 14.09.2009)
Ako už jeho názov napovedá, je určený a konštruovaný na to, aby reprodukoval čo najširšie pásmo zo spektra frekvencií resp. kmitočtov počuteľných ľudským sluchom, a to bez špeciálnych konštrukčných požiadaviek (približné rozpätie ľudského sluchu je cca 20 – 18 000 Hz). Mnoho ľudí si zamieňa širokopásmový reproduktor za stredotónový, čo však nie je správne. Lebo zatiaľ čo špeciálne stredotónové reproduktory majú rozsah kmitočtov, ktoré dokážu vyžiariť (ďalej len „kmitočtový rozsah“) orientovaný predovšetkým na stredné kmitočtové pásmo (cca 400 – 5 000 Hz) a mimo neho ich účinnosť buď prudko klesá alebo tam vzniká nežiadúce skreslenie, širokopásmové reproduktory majú v porovnaní s nimi kmitočtový rozsah...

Basové reproduktory TESLA - použití, pohled do historie, typové řady

Basové reproduktory TESLA - použití, pohled do historie, typové řady (přidáno 10.10.2009)
Najskôr si pre objasnenie stručne povedzme, čo to vlastne je za reproduktor, ak sa označuje ako hlbokotónový alebo basový. Jeho rozsah kmitočtov, ktoré dokáže vyžiariť (ďalej len „kmitočtový rozsah“), je zameraný takmer výlučne na spodné pásmo kmitočtového spektra. Je to teda špeciálny reproduktor, ktorého úlohou je hrať kvalitne od čo najnižších kmitočtov, ktoré dokáže počuť ľudský sluch.Musí byť použitý vo viacpásmovej reproduktorovej sústave, a to prinajmenšom dvojpásmovej, pretože vzhľadom na svoju špeciálnu konštrukciu nie je sám osebe fyzicky schopný vyžiariť vysoké tóny. Nad istou hranicou kmitočtového spektra jeho účinnosť buď výrazne klesá alebo tam vzniká (až na ojedinelé výnimky) neakceptovateľné skreslenie. Preto je...

Reprosoustavy:

Typy ozvučnic

Typy ozvučnic (přidáno 20.4.2005, upraveno 21.10.2008)
Uzavřená ozvučnice je ještě stále nejpoužívanější, při návrhu si nemusíme dělat starosti s nastavením rezonančního kmitočtu bassreflexu, atd. První výhodou je to, že skříň je uzavřená a tím chrání reproduktor před neovladatelnými případnými výchylkami membrány reproduktoru (možnost poškození - utrhnutí kmitacího systému). Bohužel u této ozvučnice nevyužíváme zadní plochy membrány reproduktoru. Kmitočtová charakteristika uzavřené ozvučnice je obecně celkem vyrovnaná.
Velikost objemu skříně se určí podle katalogového listu. Přibližně platí: průměr 20 cm = 25 až 40 l, průměr 25 cm = 40 až 70 l, průměr 30 cm = 60 až 90 l. Při větším objemu...

Stavba reprosoustav od A-Z

Stavba reprosoustav od A-Z (přidáno 16.8.2008)
Jelikož se nejen v diskuzích, ale i na icq vyskytují stále podobné dotazy, rozhodl jsem se sepsat takový průvodce výrobou reproboxů od A-Z. Doporučuji každému začínajícímu konstruktérovi, aby si tento článek přečetl, ušetří tak čas jiným na diskuzi (jedná se především o zodpovídání již zodpovězených otázek).
Při amatérské stavbě reproboxů můžeme celkem ušetřit na samotné výrobě reprobedny a zde se nám naskýtá možnost ušetřenou částku věnovat do kvalitnějších reproduktorů. To ale neznamená, že se má ozvučnice ošidit, a šetřit kde se dá (zejména na tloušťce materiálu; na spojích - málo vrutů, lepidla; apod.). Pokud se nedodrží...

Jak na domácí kino

Jak na domácí kino (přidáno 20.12.2008)
Častým omylem je myslet si že center slouží pouze k reprodukci dialogů. Center tvoří s předními bednami dva stereo efekty, tedy jeden stereo efekt LF+C a druhý C+RF, takže center by měl být osazený stejnými reproduktory, nejlépe v uspořádání MTM (tedy Da’Appolito) to kvůli horizontálním směrovým vlastnostem. Předpokládám, že center bude umístěn naležato, pokud by byl nastojato tak odpadá nutnost MTM. Většinou na center nebude tolik místa, takže by měl být poměrně malý. Ale co když chceme mít velké přední sloupy s pořádným basákem? To už nesplníme podmínku stejného osazení, v případě že přední reprobedny budou 3 pásmové, je to ještě větší problém. Což by znamenalo oželet pořádné přední bedny a postavit jen malé...

Komplexní návrh basových boxů, včetně simulace ozvučnice

Komplexní návrh basových boxů, včetně simulace ozvučnice (přidáno 21.12.2008)
V tomto článku se dozvíte, jak pracovat s teoretickým i praktickým návrhem basových reproboxů základních typů ozvučnic na slušně laické úrovni, jak navrhnout ozvučnici podle simulací, a často nepublikované informace, pro které jinde nezbylo místo. Článek by měl sloužit pro pochopení práce reproduktorů začátečníky, proto vzorečky vynechám. Věřím, že dnes je moderní doba schopna zajistit a vypočítat potřebné informace bez tužky, papíru a mnoha výpočtů na koleni, ve kterém jsou čtenáři typičtí pro tento článek schopni udělat spouty chyb. Na pomoc jsem vybral jednoduchý program LspLAB. Už v demo verzi nabízí možnost korektní simulace, je zadarmo, a největší jeho zbraní proti konkurenci, v podobně WinISD, je....

Zamyšlení nad koncepcí reproduktorových soustav TESLA

Zamyšlení nad koncepcí reproduktorových soustav TESLA (přidáno 28.10.2011)
Na popisu se pracuje...

Kytarové aparáty:

Díl 1. - Pohled do historie a přehled používaných reproduktorů

Díl 1. - Pohled do historie a přehled používaných reproduktorů (přidáno 30.11.2008)
Jelikož jsme na "Repromanii", začneme od konce a podíváme se prvně na reproduktory. V současném globalizovaném světě se chrlí reproduktory zvučných firem v asijských zemích a i u nás se dají koupit na každém rohu za pakatel. Kde jsou ty časy, kdy člověk půl roku šetřil peníze, pak je pokoutně měnil za bony, aby si mohl koupit v Tuzexu ten skvělý Celestion? Určitě je dnes situace lepší, což se bohužel nedá říci o kvalitě zboží.
Takže je tu tedy první možnost a to nákup nového reproduktoru. Jak to tak sleduji, tak velkým hitem posledních let jsou různé klony dvou legendárních reproduktorů Rola Celestion G-12M 25W a G-12H 30W. Prodávají se pod názvy Greenback a Vintage. Zajímavá bude řada...

Díl 2. - Popis reproduktoru a vlastní stavba kytarového boxu

Díl 2. - Popis reproduktoru a vlastní stavba kytarového boxu (přidáno 12.12.2008)
Výběr reproduktoru tedy máme úspěšně za sebou a teď ho budeme muset někam upevnit, přidrátovat, ochránit nějakou tou síťkou, mřížkou a tak podobně. Je v podstatě jedno, jestli se rozhodneme pro kombo, nebo zesilovač a box zvlášť. V obou případech musíme počítat s tím, že zákony akustiky neošálíme. A tak mi nezbývá, než to vzít pěkně od Adama. Takže si připomeneme, kterak vlastně vůbec akustický měnič vybavený membránou v ozvučnici funguje.
Úmyslně se vyhnu odborným termínům, všemožným vzorcům a datům, a budu se snažit svůj výklad přizpůsobit pochopení i úplného začátečníka. Reproduktor je elektroakustický měnič, který mění energii elektrickou v energii kinetickou a tu následně v energii...

Zesilovače:

Připojování reproduktorových soustav k výkonovému zesilovači

Připojování reproduktorových soustav k výkonovému zesilovači (přidáno 20.4.2005)
Jaká by měla být impedance zesilovače a reprosoustavy? Jmenovitou impedanci reproduktorových soustav musíme znát proto, abychom mohli zabezpečit její správné elektrické přispůsobení k výkonovému zesilovači. Jenom tak dosáhneme optimálního využití elektrických parametrů zesilovače a akustických vlastností reproduktorové soustavy. Teoreticky by měla být impedance reproduktoru shodná s povolenou zatěžovací impedancí zesilovače. Přesného přispůsobení nelze dosáhnout neboť impedance reproduktoru je kmitočtově závislá.
V praxi postačí, aby se impedance reproduktorové soustavy příliš nelišila od zatěžovací impedance zesilovače. Tranzistorové výkonové zesilovače mají...

Oprava a seřízení elektronkového zesilovače Tesla Music 70 (AZK 450)

Oprava a seřízení elektronkového zesilovače Tesla Music 70 (AZK 450) (přidáno 13.4.2007)
Zosilňovač TESLA MUSIC 70 je stále veľmi obľúbený najmä u hodbníkov aj napriek tomu, že bol vyrobený pred veľa rokmi. Stále je to pomerne dokonalý stroj za prijateľné peniaze. Dnes je využívaný poväčšinou jako nástrojový zosilňovač ku gitare. Parametre, nastavovací predpis a schému zapojenia nájdete nižšie.
Tento článok píšem pre tých, ktorí tento zosilňovač vlastnia a chceli by ho dať do funkčného a samozrejme estetického vyhovujúceho stavu.
Pred pol rokom som sa aj ja stal jeho majiteľom. Po zapojení sa nedal vybudiť na väčší vykon ako cca 2W, velmi skoro začínal skresľovať...

Ostatní:

O reproduktorových výhybkách

O reproduktorových výhybkách (přidáno 14.9.2005, upraveno 1.4.2006)
Výhybky dělíme na aktivní (elektronická) a pasivní. Nejčastěji se ale setkáváme s výhybkama pasivníma a to pro svou jednoduchost a pořizovací náklady. Výhybka je zvláštním případem dělícího filtru. Má za úkol rozdělit signál, který je přiveden na vstupní konektor výhybky.
Proč se vůbec používají výhybky? Protože jeden reproduktor nedokáže bez zkreslení zahrát všechny slyšitelné kmitočty. A proto se kvalitní reprobedna skládá z několika reproduktorů, z nichž každý je přizpůsoben svému použití. Po výškovém reproduktoru se požaduje například aby měl tuhý závěs, po basovém reproduktoru se požaduje aby měl co nejpoddanější závěs (a tím také velký rozkmit membrány), po středovém reproduktoru se požaduje ...

Co to je bassreflex a popis jeho funkce

Co to je bassreflex a popis jeho funkce (přidáno 7.5.2005, upraveno 21.10.2008)
Bassreflex je akustický obvod zajišťující způsob vyzařování hlubokých tónů (nejnižších akustických kmitočtů) z reproduktorové skříně, s využitím energie zadní strany membrány reproduktoru. V běžné ozvučnici se uplatňuje pouze přední strana membrány. Charakteristickým znakem bassreflexu je propojení vnitřku skříně s vnějším prostorem, prostřednictvím otvoru v ozvučnici. Otvor bývá opatřen nátrubkem vsazeným zevnitř. Nátrubek mívá různé tvary, nejčastější je kruhový, obdélníkový, čtvercový, atd. Takto se zatíží zadní strana membrány a energie tudy vystupuje ven.
Podmínkou je, že v akustickém pásmu těsně nad rezonačním kmitočtem dojde k otočení fáze kmitajícího sloupce vzduchu v nátrubku. Rozumí se tím, že v hrdle...

Potřebný příkon reproduktorů pro ozvučení uzavřeného prostoru

Potřebný příkon reproduktorů pro ozvučení uzavřeného prostoru (přidáno 3.3.2006)
Ozvučování v uzavřeném prostoru je poměrně složité kvůli mnohonásobnému odrazu od stěn v místnosti, kterými se v difůzním poli prostoru vytvoří určitá hladina, doznívající podle pohltivosti stěn v prostoru.
V blízkosti zářičů je ve volném poli vybuzena přímými vlnami vyšší hladina, protože jsou však běžně poslechová místa rozmístěna v difúzním poli, určujeme při výpočtu potřebného příkonu reprosoustav hladinu v difúzním poli. Většina poslechových míst je právě v oblasti difúzního pole, jak ukazuje tabulka níže. V tabulce jsou pro různé objemy místnosti za předpokladu, že doba dozvuku T = (3/8) log V, určeny dozvukové vzdálenosti...

nahoru