Takže podruhé. Zkusím to v klidu polopatě jako na přednášce oddílu radioamatérů v družině při místní pětiletce. Když budeš chtít převážet písek po stavbách, asi si na to pořídíš nákladní auto se sklopnou korbou, když se rozhodneš vozit důchodce po památkách naší vlasti, zvolíš zřejmě autobus a chceš-li se dostat do vedlejší vesnice za kemošem na škopek, sedneš na kolo a seš tam coby dup. Tak je to i s reproduktory. Prostě na kytaru potřebuješ kytarový zesilovač a bednu s kytarovým reproduktorem. Případně oboje v jednom, tzv. kytarové kombo. Kytarový reproduktor je specifický a dost těžko na cokoli jiného použitelný, páč je právě konstruováný tak, aby co nejlépe přenášel pásmo, které je kytara schopna zahrát. Úmyslně se vyhýbám přesným datům, protože různí výrobci se na to dívají různě a hlavně berou v zřetel ekonomickou stránku věci a nějakou lží si to doloží. Navíc jsou různé kytary, které různě hrají. Např. Telecaster s AlNiCo singly a robustním tělem s přišroubovaným krkem hraje úplně jináč než SG s tenkým tělem, průběžným krkem a humbuckery s keramikou. Stejně tak je to se zesilovači, každá konstrukce má úplně jinačí charakteristiku. A do toho občas zasáhne náhoda, aby to pěkně popletla. Třeba když Leo Fender vymyslel v roce 1959 baskytarový aparát Bassman se 4ks 10´´ reproduktorů Jensen a na basu se na to moc nedalo hrát, ale za to pro kytaristy to byl úžasný vynález, který se používá v různých modifikacích dodnes. Podobně to bylo s jeho prvním kombem Champ, který byl zase určený na čistý zvuk hawajek, ale hráčům na hawajky se nelíbil. Nebo když firma Elektro Voice vymyslila 12´´ reproduktor EVM12, který byl určen do PA a náhodou ho někdo strčil do kytarového komba a hned je na světě další kytarová legenda. Nicméně pokud opominem speciální dvoupásmová komba určená pro zesílení a reprodukci čistého zvuku z koncertních lubových kytar, které někdy mívají i symetrické vstupy pro ozvučení kytary mikrofonem, veškeré kytarové aparáty jsou řešeny jednopásmově, kytarovými reproduktory. Můžou být i kombinace různých průměrů, např. 12´´ + 10´´, třeba v custom kombech firmy Gibson, nebo se dělá často to, že kytarista si ke svému kombu s 10´´ připojí extérní box s 12´´ a pod. Ale nikdy žádné výhybky. Kytarový signál se pohybuje v pásmu nad basy, které ke své věrné reprodukci vyžadují uzavřenou, basreflexovou, nebo jinou spešl konstrukci a tak je zbytečné do kytarových ozvučnic cpát jakékoli výztuhy, rovněž není nutné, aby byl korpus z kdoví jak silného materiálu a robustní konstrukce a také se běžně používají otevřené ozvučnice. O tlumení už tu byla řeč. Prostě to tak bez velkých vyjímek přijal celý kytarový svět. Dnes se nějakými atypickými konstrukcemi kytarových boxů spíš výrobci snaží kamuflovat použití mizerných zářičů, než aby bojovali za lepší zvuk, jak se píše v reklamách. Každopádně to na první pohled vypadá, že udělat dobrý kytarový box je to nejjednoduší na světě. Ovšem ani to není úplně pravda. U Hi Fi aparátů se dá nastavit jakási norma dle toho, jak sestava dokáže zahrát krajní pásma slyšitelného spektra, na kolik je vyrovnaná charakteristika a td. U PA je to obdobně, s přihlédnutím na směrovost, náchylnost ke zpětným vazbám a hlavně na citlivost, respektivě celkovou účinnost aparátu. U kytar je to úplně jinak. Jak jsem se zmínil, každý nástroj může hrát jináč, jinak se chovají různé zesilovače, jiné požadavky mají kytaristé různých stylů. Občas si někdo zařadí do vyzkoušeného řetězce nějakou krabičku, která jeho kamarádovi hrála jak sviňa a jemu to najednou úplně uřízne třeba presence. Takže je to magie. A to nejen boxy a reproduktory, ale i výstupní trata zesilovačů, elektronky, zapojení korecí, typy usměrňovačů a další věci. Ještě k té MDF, pokud bych sem někam mohl na chvíli uložit nějakou fotografii, abys pochopil můj přístup, jistě bys uznal, že MDF na přední straně je pro mne nejvýhodnější. Škoda, že je tak těžká, na zvuk to nemá vliv. Po prohlédnutí to zase můžeš vymazat. Ještě ty urvané matičky, šroubky a podložky. V 50. a 60. letech se běžně vyráběly reproduktory tak, že měli po obvodu svého koše k uchcení do boxu takové "uši" s otvorem pro šroubky. Tu v galerii Tesla je třeba ARO 835, který také takové uši má. Osobně jsem se s tím setkal i u výrobků jiných firem. Třeba některé modely od Goodmans, Fane, Telefunken, Dynacord, RFT, v jednom případě i Celestion, ale ten byl tak zničený, že se nedal opravit. Respektive měl tak atypický kónus, že do něj nebylo možné sehnat membránu. Naopak jsem se s těmito uchýty nikdy nesetkal u Jensenů. Každopádně pokud pracuješ pečlivě, vyfrézuješ, nebo vyřízneš opravdu přesný kulatý otvor a vrtáš rovně, není problém do MDF uchytit i repra, která mají otvory v rantlu.
Pokud chci napsat úplnou a objektivní odpověď, nechci mít na každém řádku dvě chyby, tak mi na to těch nastavených pár minut nestačí. Holt už jsem starší člověk... Tak mě omluv bez dalších impertinencí.
Naposledy upravil mmjuz dne 26 lis 2008 12:39, celkově upraveno 1
|