Jelikož jsem pro svůj projekt T4110 sháněl nějaký ARN738 ke měření, ozval se mi člen kubajz79 a nabídnul mi párek 1PF06708. Jedna úplně kompletní, jedna bez výškáče. Sic ne úplně krásný, ale basáky OK. A vzhledem k tomu, že jedna byla kompletní, slíbil jsem, že odladím i výhybku pro origo teslácký PF-ka. Vím, že tady v minulosti již k něčemu takovýmu došlo, ale dopadlo to jaksi neslavně. Schéma bylo poskytnuto jen zainteresovaným osobám, navíc byla výhybka relativně složitá a nákladná, impedance soustavy spadla z 8 na 4 ohm...
Já jsem se tedy pokusil o výhybku, která zde bude free (už jen z vděčnosti za darované soustavy), která nebude zbytečně komplikovaná a drahá, udrží impedanci 8 ohm, budou tam lehce sehnatelné hodnoty součástek a udělá z těhle uječených paskvilů poslouchatelné bedny. Nebudu říkat, že z toho bude najednou špička a nějaký extra hifi. Jedná se o totéž, jako godzovy výhybky pro ARS810 a ARS820. Aby to šlo poslouchat a neobtěžovalo to. Ty bedny jsou totiž jeden velký průser. Jediný, co tam jakž-takž dává smysl, je použitá kombinace reproduktorů. Jinak je to totálně zabitý. Ozvučnice je malá, totálně debilně udělaná, měniče ne právě ideálně umístěny, všude řádí difrakce...a korunu tomu nasazuje výhybka. Děličky 1000/8000Hz, nedostatečné strmosti, rozfázované napojení střed/výška, celé pásmo od 500Hz nahoru je 6-8dB nad spodkem...
Novou výhybku jsem ladil jen pro os. Žádný mimoosovky nebudou, nemá imho velký význam se s tím trápit. Ideální to nikdy nebude a o to tady ani nejde. Kdo chce skutečně dobré bedny, jsou tu projekty udělané moderní metodikou, kde bylo pamatováno na slušný prostorvý vyzařování už od začátku návrhu.
Takže zde několik grafů a schéma zapojení:
1. Celková frekvenční charakteristika v ose
2. Průběh fáz
3. Impedanční charakteristika
4. Schéma zapojení
Protože bude určitě otázka, co ten propad na charce mezi 5 a 9kHz, tak uvádím i graf charakteristiky samotnýho ARV168 (není to nijaký defekt, je to jeho normální průběh v 1PF06708). Mimo osu se to zlepší...většina toho propadu je difrakce od rantlu bedny.
Určitě si postavím výhybku na pavouka a poslechnu + změřím výsledek.
Ještě malý dodatek: Bedna byla dodatečně vytlumena rounem v celém objemu, basák má ošetřenej závěs. Polarita reproduktorů ve schématu odpovídá skutečné polaritě (ne tečkám měničích).
Jak jsem slíbil, udělal jsem i verzi s jiným výškáčem. ARV168 je opravdu nicmoc a páchá zlo dokonce i v téhle příšerné bedně.
Řeknu popravdě, nebylo vůbec jednoduché vybrat výšku, která by se hodila do otvoru po ARV bez úprav, nebyla zbytečně drahá, nebyla tolik háklivá na ty rantly kolem a fungovala se zbytkem soustavy. Původně jsem si stál za tím, aby šlo o reproduktor sehnatelný v našich končínách, ideálně přímo zde v Reproobchodě. Bohužel se mi tuhle podmínku nepovedlo splnit, protože skutečně není moc z čeho vybírat. Volba nakonec padla na Dayton ND25FW-4. Je sice 4-ohmový, ale projevuje se to až na konci pásma (nad 10kHz), kde už akustické energie opravdu moc není a pro žádný normální 8-ohmový zesilovač by to nemělo představovat problém. Každopádně dayton vyřešil potíže s dírou mezi 4 a 9 kHz. Teď už z toho bude v zásadě normální slušná bedna, která má limity především v ozvučnici. Samozřejmě není ani kombinace ARO687 + ND25FW-4 úplně ideální. Ale rozhodně lepší, než s ARV.
Výškáč pasuje do díry po ARV168 beze změn. Dokonce pasujou díry na vruty, takže není potřeba po mechanické stránce předělávat vůbec nic.
Výhybka je totožná s předchozí verzí s ARV, změnily se pouze hodnoty součástek ve filtru pro výškový reproduktor.
Musím říct, že ten Dayton z toho udělal naprosto jiný bedny. Zmizela ta tupost a poddekovost, bedna má výšky, ve zvuku jsou tím pádem najednou i detaily, které se s ARV168 ztrácely. Zvukově teď zcela důstojné vintage bedny (škoda, že jsou šeredné). Pokud tedy upravovat výhybku v těchto soustavách, bez výměny výšek bych to ani nedělal.
Poslouchal jsem všechno možný od Pavlíny Jišový a Simy Martausový, přes Maggie Reilly, Lanu del Rey, York, Yello, Suzanne Vega až po Treshold a Rammstein...
Grafy ze simulace, výslednýho měření a schéma s Daytonem najdete níže.
Neodpovídám za zvukový výsledek, pokud stavitel pozmění konstrukci, či už jiným tvarem nebo objemem ozvučnice, rozmístěním měničů na čelní stěně, použitím jiných typů měničů, nedodržením hodnot součástek ve výhbce atd.!Diskuze k projektu navazuje zde: http://repromania.net/forum/viewtopic.p ... 750#p92750