Petr Berka píše:
My by jsme od tebe potřebovali dokázat, proč jakýkoli větší a slušnější PA basový reproduktor je horší než jakékoli slušnější hifi (menšího průměru membrány) - na basy....
Petře Berko, prvně mi najdi v mých příspěvcích, kde jsem srovnával HiFi repra s malými průměry a slušnější PA a došel jsem k tomu, že PA je v něčem horší. Pakliže nic takového v mých příspěvcích nenajdeš, očekávám Tvou omluvu.
Dále, v citaci H.Mašína není nikde doporučen žádný konkrétní reproduktor, ani průměr reproduktoru. Nechápu, proč z toho vyvozuješ, že by si lidé měli do obyváku dávat basáky o 18´´. Tak to zcela určitě myšleno nebylo. Smiř se s tím, že existují i profesionální repra s malými průměry.
A do třetice, najdi mi jediný urážlivý obrat, kterých prý ze mne srší spousty. Stačí mi jediný. Pokud ho nenajdeš, opět očekávám Tvou omluvu.
Teď tedy k faktům. Nikdy jsem nikde žádné HiFi nikomu nedporučoval, ani jsem je s ničím nesrovnával. A to z jednoduchého důvodu, prostě se v tomto oboru vůbec nevyznám. Proto také do debat čistě o HiFi technice nezasahuji. Pouze jsem tazateli Autoabox doporučil k poslechu doma v obýváku spíš než PA techniku studiové monitory, což nemá s HiFi nic společného. Pukud vermomocí z nějakého důvodu bude trvat na PA, tak jsem podle svého nejlepšího vědomí a svědomí doporučil basové systémy s reproduktory o malých průměrech. A to z pochopitelných důvodů, jsou totiž pro jeho potřebu mnohem vhodnější ( jsou-li vůbec vhodné ), než nějaké 18´´, či dokonce 21´´, které doporučuješ Ty. Proč? Protože reproduktory s velkou membránou jsou o proti menším průměrům ve značné nevýhodě. U velkých reproduktorů totiž dochází k tomu, že během produkce velká membrána hůře odolává tlaku vzduchu a různě se prohybá a deformuje. Tím pádem nám vzniká nějaké to procento zkreslení, jež má za důsledek nárust vyšších harmonických. Je známo, že nepříjemný hučivý zvuk je na 50Hz a těsně kolem, ono této frekvence ve zvukovém spektru až zas tak moc není, jak by se mohlo zdát, ale její první harmonická o oktávu výš je 100Hz, což je opět nepříjemná hučivá frekvence, stejně jako její základní a té už je v muzice spousta a pokud díky načítání té vyšší harmonické dochází k dalšímu zdvihu na této frekvenci, zvuk se stává nekonkrétní a nepříjemný. Kýžené a oblíbené basy jsou kolem frekvence 75Hz, což musíme brát jako frekvenci základní, páč 37,5Hz v muzice prakticky nenajademe vůbec ( krom subharmonických kmitočtů, které jdou až někam do neslyšitelného pásma ), navíc se běžně vše pod 40Hz ořezává subsonickým filtrem v zesilovači, tedy těch 75Hz bývá proti 100Hz v útlumu často až -30dB, nebo i více, záleží na kvalitě reproduktoru, respektive jeho membrány. Pokud ale použijeme reproduktor menšího průměru s membránou a závěsem ze stejného materiálu, jako je výše popsaný 18´´, tedy 10´´, nebo 12´´, je plocha membrány mnohem menší, lépe odolává tlaku vzduchu a méně se deformuje, proto nedochází, nebo mnohém méně, ke zkreslení a tím pádem nárustu vyšších harmonických a proto jsou basy z takovéhoto reproduktroru mnohem konkrétnější, věrnější a poslouchatelnější. Ono je to samozřejmě ve skutečnosti mnohem, mnohem složitější. Jsou tam harmonické na třetinách, čtvrtinách oktáv, půloktávách, sudé, liché, různě se to sčítá a odčítá, ale pro demonstraci toto zjednodušení snad stačí. Takže tohle je nezpochybnitelný fyzikální jev, díky kterému mají basová repra menších průměrů velkou výhodu oproti těm velkým. Jenže nic není černobílé. Dost těžko se na 10´´ koš nacpe magnet se 4´´ cívkou v dostatečné velikosti, aby mohl uchladit příkony ve stovkách wattů. Navíc tato menší repra pracují s menším objemem vzduchu, proto jsou tyto systémy mnohem méně účinnější, než systémy třeba s 18´´ a bas nám daleko nedokopnou. Pokud to budeme dohánět počtem reproduktorů, je jasné, že box o 4ks 10´´ vyjde mnohem dráž, než box s 1 X 18´´. Takže se pořád hledá nějaká střední cesta, kompromis cena / kvalita. A v praxi to je tak, jak už jsem uvedl, že v prostorách, kde je kladen velký důraz na kvalitu přednesu a není třeba tak vysokého akustického tlaku se používají systémy s repry menších průměrů a naopak v otevřených prostranstvích stadionů, či ve sportovních halách na festivalech pro tisíce lidí je mnohem výhodnější použít systémy s většími reproduktory, protože je potřeba docílit max. akustického tlaku a požadavky na kvalitu už nejsou tak přísné. Nechápu, co je na tomhle nepochopitelného. Příkladů z praxe je spousta. Proč si vůbec myslíš, Petře Berko, že firmy jako Mayer Sound, nebo EAW vůbec vyrábí basové bedny osazené 10´´ a 12´´ a prodávají je za poměrně astronomické sumy? Jsi přesvědčený, že jsou tak hloupí, jako Ty jsi chytrý a že nepochopili, že jejich repra jsou vlastně jen HiFi póvl, který nehraje, jak Ty tvrdíš? Nebo snad jejich existenci chceš popřít?
Viz Martin: Zásadní otázka je: co je to za 15"? 15" je moc široký pojem, pokud je to něco levného třeba jako Beta15, tak se dá čekat že Beta10 v jistých ohledech bude lépe, ale zas je pak něco úplně něco jiného 15ky jak RCF LF15G401, MB15H401 atd... A taky jestli huhlá na frekvencích o kterých se bavíme (tedy pod 100Hz)?
Ale samozřejmě, Martine, tohle je naprosto jasná věc. Snad jen Petr Berka to nechápe. Stejně jako lze vyrobit 18´´ vynikajících vlastností, který půjde použít dokonce i jako středobas, tak lze vyrobit absolutní xindl o 10´´ a naopak.
Dovol mi, Petře Berko, poslední věc. Než zase vytáhneš do boje a začneš mě napadat různými polopravdami a lžemi, zkus si tuto problematiku probrat s nějakými pomazanými hlavami v oboru. Jsou to dost známé osobnosti a jistě na ně kontakt najdeš. Ať už je to H.Mašín, kterého jsi výše citoval, nebo třeba p.Krampera z Milevska, který je uznávaný prakticky celosvětově, tuším že se kolem Prodance, či Megaton motá i pan Sekera, který se této problematice věnuje už leta a svého času dost publikoval v Amatérském Rádiu, nebo oslov p.Husáka, který se už v 70.letech podílel na vývoji reproduktorů Tesla a v posledních letech několikrát do roka odlétá na pár týdnů do Francie, kde vyvíjí reproduktory a systémy pro firmu L Acoustics. Určitě by se našli i další, např. lektoři oboru Zvukový technik při JAMU v Brně, nebo u VUT. Je jen na Tobě, jestli budeš dál plácat nesmysly a stejně jako Tobě podobní snižovat úroveň Repromanie, nebo se něco naučíš a budeš schopen kvalitně radit ze své pozice moderátora. Protože díky téhle dost neprofesionální úrovni je zatím Reprománie pro odborníky spíš k smíchu a nikdo se sem nehrne, aby nás oblažil a poučil. Což je, jak sám uznáš, velká škoda.